Σύσταση σταφίδας

Η σταφίδα, επειδή καταναλώνεται με τη φλούδα της, έχει πολύ υψηλό ποσοστό διαιτητικών ινών (6,7 γραμμάρια ινών στα 100 γραμμάτια σταφίδας). Αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς η πρεβιοτική τους δράση βοηθά στην καλή λειτουργία του παχέος εντέρου και όπως προαναφέρθηκε εμποδίζουν την εμφάνιση της χοληστερίνης. Το ολεανολικό οξύ καταπολεμά βακτήρια που προκαλούν τερηδόνα και ουλίτιδα και βρίσκεται σε ποσότητα 70,25 mg ανά 100 γρ. Κορινθιακής (μαύρης) σταφίδας. Η ρεσβερατρόλη βρίσκεται άφθονη στην κορινθιακή σταφίδα και μάλιστα ξεπερνά την ποσότητα του κόκκινου κρασιού (Lee και συν., 2002).

Διατροφική αξία της κορινθιακής σταφίδας Ζακύνθου (USDA, 2017)

Σχετικά με τα σάκχαρα, στις σταφίδες κυρίως υπάρχει η φρουκτόζη και επομένως, οι βλαβερές συνέπειες της ζάχαρης αποφεύγονται και η σταφίδα συνιστάται και για τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη (Franz et al., 2002). Οι σταφίδες περιέχουν στα 100 γραμμάρια 79 γραμμάρια υδατάνθρακες εκ των οποίων τα 59 είναι σάκχαρα. Το θετικό στοιχείο είναι ότι είναι φυσικής προέλευσης και δεν προστίθενται τεχνικά επομένως διασπώνται και απορροφώνται πολύ πιο εύκολα από τον οργανισμό. Αν κάποιος τρώει την ενδεδειγμένη ποσότητα σταφίδας καθημερινά και αργά ώστε να χωνευτεί πιο εύκολα, τότε δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα από την ύπαρξη σακχάρων. Επίσης, τα σάκχαρα της σταφίδας δεν είναι σε μορφή κρυστάλλων, επομένως, μπορούν να διατηρήσουν άλλα συστατικά (αντιοξειδωτικά, αρωματικές ουσίες) και να τα προστατεύσουν από τις αλλοιώσεις (Anderson et Woodend , 2003). Οι σταφίδες περιέχουν ένα ικανοποιητικό σύνολο φυτικών ινών ώστε να βοηθούν το έντερο και να ρυθμίζουν τη χοληστερίνη αλλά και στην καλή λειτουργία του εντέρου (Bessesen, 2001). Η περιεκτικότητα της κορινθιακής σταφίδας σε κάλιο είναι 0,7 γραμμάρια καλίου ανά 100 γραμμάρια σταφίδας, ποσότητα πολύ υψηλή αν αναλογιστεί κανείς ότι η μπανάνα που είναι για πολλούς ένα φρούτο με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο έχει μόνο την μισή ποσότητα από την σταφίδα (Καρβέλας, 2000). Στις σταφίδες συναντώνται η βιταμίνη Α και η βιταμίνη Β. Η βιταμίνη Α βοηθά τον οργανισμό να έχει καλύτερη όραση, να αναπτύσσεται και να αναπαράγεται ομαλά και εξυπηρετεί και άλλες λειτουργίες του ανθρωπίνου σώματος. Η βιταμίνη Β συμβάλλει στον μεταβολισμό και την παροχή ενέργειας στον οργανισμό και αυξάνει τα ερυθρά αιμοσφαίρια ενώ σημαντική βοήθεια προσφέρει και στην διατήρηση της μνήμης και της συγκέντρωσης του πνεύματος. Παράλληλα, ενισχύει την καλή διάθεση και βοηθά να καταπολεμηθεί η μελαγχολία και η αδυναμία (Nix, 2005). Οι κορινθιακές σταφίδες περιέχουν περισσότερα από 17 πολυφαινολικά αντιοξειδωτικά στοιχεία (Kaliora και συν., 2009).

Οι μεγαλύτερες ποσότητες αντιοξειδωτικών βρίσκονται στην μαύρη κορινθιακή σταφίδα αλλά και η σουλτανίνα διαθέτει ικανοποιητικά ποσοστά αντιοξειδωτικών που βοηθούν στην άμυνα των οργανισμών. Η σταφίδα αποδεδειγμένα μειώνει και το οξειδωτικό στρες το οποίο προκαλείται από παρατεταμένη υπερχοληστερολαιμία. Το οξειδωτικό στρες είναι το αποτέλεσμα της διαταραχής της ισορροπίας μεταξύ της παραγωγής ελευθέρων ριζών και των αντιοξειδωτικών αμυντικών μηχανισμών των κυττάρων που οδηγεί σε οξειδωτική βλάβη των ιστών (Camire και Dougherty, 2003). Δεδομένου ότι η κορινθιακή σταφίδα καταναλώνεται με τη φλούδα της, περιέχει πολύ υψηλό ποσοστό διαιτητικών ινών – υψηλότερο μάλιστα από τα υπόλοιπα είδη σταφίδας ενώ είναι και υψηλότερο από εκείνο των περισσότερων φρούτων. Τέλος, το γεγονός ότι τα σάκχαρα της σταφίδας δεν είναι σε μορφή κρυστάλλων, επομένως, μπορούν να διατηρήσουν άλλα συστατικά (αντιοξειδωτικά, αρωματικές ουσίες) και να τα προστατεύσουν από τις αλλοιώσεις και η αντιοξειδωτική δράση γίνεται ακόμα πιο έντονη (Lynn, 2014).